dinsdag 10 januari 2012

Stripfiguren + Kindertekeningen Lilian






Tekeningen uit de lessen op school.
We hebben op school verschillende tekeningen gemaakt. Ik heb allereerst een poppetje getekend zonder dat ik iets van tekenen afwist. Daarna hebben we de verhoudingen van de lichamen doorgenomen. Uiteindelijk hebben we expres een poppetje getekend met andere verhoudingen.
Die kunt u hierboven ook zien.



Tekening uit stage geanalyseerd.
In mijn stage groep heb ik 3 kinderen een potret laten tekenen. De derde tekening is niet goed gelukt met inscannen. Zie hierboven. Bij de duidelijke tekeningen is de roze van groep 2 en de andere van groep 1. Je kunt heel duidelijk zien, dat de kinderen nog niets weten van de verhoudingen van het lichaam. Het poppetje in het roze, is te klein en zweeft over het papier. Het andere poppetje heeft hele lange benen maar een heel kort bovenlijfje. Ook dat poppetje zweeft, want er is geen ondergrond.
Bij de tweede tekening zie je ook dat de voeten eraan worden geplakt. De armen zitten met een los streepje aan het lijf vast, maar zijn ook veel te kort. Bij de eerste tekening zie je dat de armen in het midden van het lijf zitten, en eigenlijk maar dunnen strepen zijn. De benen zijn ook dun. En de voeten zijn er weer aan vast geplakt. Door kleine tips help ik kinderen nu verder. Maar elk op hun eigen niveau.

Vanuit de kindertekeningen heb ik een lesopzet gemaakt met lesdoelen.

Beginsituatie:
De leerlingen uit groep 1 tekenen een poppetje wat uit losse onderdelen bestaat. Het lijfje is vaak erg klein ten op zichte van de benen en de armen. De benen en de armen zijn dunne strepen. Bij de kinderen in groep 2 is het soms niet anders. Maar de oudere in groep 2 tekenen betere poppetjes. Zij maken al een lichaam die beter in verhouding staat. Ze tekenen de armen aan het lichaam en de benen zijn dikker en beter in verhouding. Het hoofd wordt beter getekend, met meer details. ook de vingers worden daar getekend.

Doelen:
- De leerlingen door persoonlijke begeleiding verder helpen in de zone van naaste ontwikkeling.
- De leerlingen moeten aan het eind van de les de armen aan het lichaam tekenen ten hoogte van de schouders.

Lesbeschrijving:

*inleiding: We gaan het lichaam bekijken. We focussen ons op de armen. Ik ga in gesprek met de kinderen. Wat doet je arm? Hoe ziet het eruit? Wat kan er bewegen? Waar zit je arm aan de rest van je lichaam?

*Kern: Ik laat een plaatje zien van het lichaam. Ik laat zien dat de armen aan de schouders zitten, net onder het hoofd. Daarna laat ik een filmpje zien op het digibord. Dat gaat over het lichaam. Ik  laat het stukje zien over de armen.De kinderen kunnen dan goed zien hoe de armen bewegen. Daarna tekenen we een lichaam op het bord, waar we een arm aan tekenen. Door aanwijzingen van de leerlingen, tekenen we klassikaal de arm. Uiteindelijk mogen de kinderen zelf gaan tekenen. Ze moeten zich focussen op de arm.

* Afsluiting: Achter mij hang ik de tekeningen op. We bespreken de verschillen en de mooie dingen. kinderen mogen langslopen en naar elkaars werk kijken. Daarna sluit ik de les af door terug te komen op de doelen. Wat hebben we geleerd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten